Google updates

Google updates – juni 2019

google updates juni 2019

Oh man, alle SEO-experts stonden met hun handen in het haar! Google gooide er opeens twee grote updates uit die weleens flinke gevolgen kon hebben voor de ranking. Inmiddels zijn de gemoederen weer wat bedaard en is duidelijk geworden wat er precies (in hoeverre je over ‘precies’ kan spreken als het op Google aankomt) is veranderd. Ik vertel je er alles over in de Google updates van juni 2019!

Google updates juni 2019 – wijziging in het algoritme

De maand juni begon direct goed met een aankondiging van Google zelf. Via Twitter lieten zij weten dat er een grote update werd uitgerold op 3 juni. Deze zou specifiek voor het algoritme zijn en heeft dus direct invloed op hoe goed jij scoort in de zoekmachine.

Google verandert haar algoritme regelmatig. Dit doen zij om ervoor te zorgen dat zij de beste informatie aan de zoeker kunnen laten zien. Als SEO experts het algoritme doorhebben en daar op inspelen, kan jij met iedere tekst bovenaan komen te staan. Dat wil Google voorkomen, omdat zij graag echt alleen de beste artikelen goed rankt.

Google updates juni 2019

Wat er exact is veranderd, is niet helemaal duidelijk. In de dagen erna zijn er weinig veranderingen gezien en ook raakten niet veel mensen in paniek. Altijd een goed teken, want dat betekent ook dat jij nu niet direct aan de bak hoeft met allerlei wijzigingen.

De grote diversity update

Waar jij wel wat van merkt, is de diversity update. Door een grote wijziging bij Google is het niet langer mogelijk om met meer dan twee url’s gevonden te worden met 1 zoekterm.

Voorbeeld: met de zoekterm ‘lifecoach’ komen er drie pagina’s van jou naar boven in de top van Google. Je wordt namelijk gevonden op je diensten en op twee blogs die je daarover hebt geschreven. Voor de update zou je hiermee op positie 1, 2 en 3 staan van Google.

Door de wijziging is dit echter niet meer mogelijk. Google steekt hier namelijk een stokje voor en accepteert met een zoekterm nog maar twee url’s. De minst scorende url zal dus niet meer getoond worden.

Hoeveel effect dit op jouw blog of website heeft, hangt af van hoeveel verschillende zoektermen jij hebt en hoe divers jij gevonden wordt. Haal je met 1 zoekterm al je bezoekers binnen omdat meer dan twee van jouw pagina’s daar goed op scoren? Dan moet je dit gaan aanpassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *