SEO-tips & tricks

Goed gevonden worden in Google is geen kwestie van geluk hebben

goed gevonden worden in Google

“Ik dacht dus echt dat ik geluk moest hebben om met mijn website bovenaan in Google te komen, maar nu weet ik dat je dat gewoon helemaal zelf kan bereiken!” Deze opmerking maakte een van mijn cursisten nadat ze de SEO-basics training had afgerond. Ze kwam erachter dat goed gevonden worden in Google helemaal geen kwestie is van geluk hebben. Je moet alleen weten op welke knoppen je moet drukken.

Ik hoor ‘m vaker, hoor. Voornamelijk van ondernemers die hun website er een beetje bij doen of simpelweg de kennis niet hebben om zoekmachineoptimalisatie volledig in te zetten. Het is echter absoluut niet waar. Natuurlijk kan het zijn dat jij met een bepaalde tekst opeens goed scoort, helemaal als je een goed gevulde website hebt. Voor je het weet heb je een extra stroom aan bezoekers op je website en heb je geen idee waar ze vandaan komen. In Search Console zie je dat een bepaalde zoekterm opeens is gaan lopen, terwijl je daar geen extra aandacht aan hebt gegeven.

Jij scoort goed in Google met een reden

Of je nu bewust of onbewust goed gevonden wordt in Google, er gaat altijd iets aan vooraf. Google zet jou namelijk niet bovenaan omdat jij voor die dag toevallig de gelukkigste bent. Jij staat daar omdat op jouw website de meest waardevolle informatie te vinden is. Jij hebt een tekst geschreven met antwoorden waar mensen naar op zoek zijn.

En als je nu al goed scoort terwijl je je daar niet eens op focust, kan je nagaan wat er gebeurt als je dit wel doet!

Het nut van goed gevonden worden in Google

Het is om veel redenen fijn om goed gevonden te worden in Google:

  • Je vergroot je bereik. Hoe meer mensen er op jouw website terechtkomen, hoe meer mensen jou leren kennen.
  • Je kan direct inspelen op de wensen en verlangens van jouw doelgroep. Het gaat er niet alleen om hoeveel mensen er op je website komen, het moeten ook nog eens de juiste mensen zijn. Dit doe je door het kiezen van goede zoektermen. Hierdoor kan jij jouw perfecte klant direct aanspreken. Jij weet precies waar de pijn, de wensen en de verlangens van jouw doelgroep zitten. Hoe fijn is het als je daar door een steengoede (SEO-)tekst direct op kan inhaken?
  • Je wordt een autoriteit binnen jouw vakgebied. Als er wordt gezocht op ‘expert begeleiding kinderen scheiding’ en jij komt als eerste tevoorschijn, dan maak je onwijs veel indruk. Bij jou moeten de mensen zijn, want jij bent de persoon met de meeste kennis in huis.

Goed gevonden worden in Google is dus zeker geen geluk hebben. Wil je direct aan de slag met het optimaliseren van jouw website? Lees dan zeker de blog waarin ik je op weg help.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *