SEO-tips & tricks

Longtail zoekwoorden: wat zijn het en hoe gebruik je ze?

longtail zoekwoorden

Als jouw kennis op het gebied van SEO nog moet groeien, kan ik me voorstellen dat je oren af en toe toeteren van al die verschillende termen. En dan kom ik ook nog eens met longtail zoekwoorden aanzetten! Geen nood, ik leg heel eenvoudig en laagdrempelig voor je uit wat dit voor zoektermen zijn en hoe je ze toepast.

Ben je nog niet bekend met het begrip ‘zoekwoord’ of heb je nog niet eerder van een ‘zoekterm’ gehoord? Lees dan dit artikel eerst: SEO: alles over zoekwoorden, zoekvolume en concurrentie.

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Een zoekterm verandert in een longtail zoekwoord zodra het minimaal 4 woorden bevat. Veel online ondernemers richten zich op 1 of 2 zoekwoorden, maar hierdoor laten ze een hoop zoekpubliek liggen. Alle longtail zoekwoorden bij elkaar zijn goed voor maar liefst 70% van de zoekopdrachten.

longtail zoekwoorden
Wat zijn longtail zoekwoorden en hoe gebruik je ze?

De voordelen

1. De concurrentie voor longtail zoekwoorden is lager

De reden dat veel mensen vooral geïnteresseerd zijn in 1 of 2 zoekwoorden, is dat het zoekvolume voor die termen hoger ligt. Dit houdt in dat er veel op die specifieke woorden gezocht wordt en daarom richten online ondernemers zich ook maar al te graag op die term. Iedereen wilt toch tienduizenden bezoekers op zijn website? Men vergeet dan vaak dat de concurrentie voor zo’n enkele zoekterm ook heel hoog is en daardoor wordt hun pagina niet of nauwelijks gezien.

Dit probleem heb je met longtail zoekwoorden veel minder, omdat de concurrentie veel lager is. Dit heeft te maken met het zoekvolume. Hoe hoger het volume, hoe hoger de concurrentie. En hoe lager het volume, hoe lager de concurrentie. Er zoeken en schrijven nu eenmaal minder mensen op/over ‘hoe bak ik een kersenvlaai’ dan op/over ‘kersenvlaai’.

2. De bezoekers zoeken specifieker

Je kan ervan uitgaan dat als iemand zoekt op ‘hoe bak ik een kersenvlaai’, men ook wil weten hoe je zo’n heerlijk lekkernij op tafel zet. De bezoekers zoeken dus specifieke informatie en jij kan met een longtail zoekwoord makkelijker inspelen op deze vraag. Wanneer je alleen voor kersenvlaai had gekozen, hadden lezers van alles kunnen zoeken: van het aantal kcal tot aan hoe lang je zo’n taart kan bewaren. Kies je voor ‘hoe bak ik een kersenvlaai?’ dan weet je dat je aan de bak moet met een recept.

3. Ze zijn makkelijk te verwerken in een vraag

Mijn longtail zoekwoorden verwerk ik vrijwel altijd in een vraag of stelling. Dit is namelijk een prachtige manier om minimaal 4 woorden achter elkaar te krijgen. Hierdoor hoef je geen kromme zinnen te creëren. Dat raad ik overigens nooit aan, want dat er ook gebeurt in SEO-land: het plezier van de lezer staat altijd voorop!

4. Google herkent synoniemen en brede zoekwoorden

Het valt op als je meerdere keren dezelfde combinatie van de longtail zoekwoorden gebruikt. Ik kan 2 of 3 keer de vraag ‘hoe bak je een kersenvlaai?’ stellen, maar daarna wordt het vervelend. Gelukkig is Google ontzettend intelligent en kan je ook prima gebruik maken van synoniemen en brede zoekwoorden. Wanneer je voor het laatste gaat, kies je voor alternatieven van jouw longtail zoekwoord. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Het bakken van een kersenvlaai is makkelijk en leuk!’ of ‘Zo maak je een kersenvlaai’. Ze zijn niet hetzelfde als jouw gekozen term, maar Google weet wel dat het daarover gaat.

Het voordeel van het gebruik van synoniemen en brede zoektermen in je tekst, is dat je ook nog eens op die woorden gevonden kan worden. Een win-winsituatie dus!

Maak jij al gebruik van longtail zoekwoorden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *