SEO-tips & tricks

SEO – alles over zoekwoorden, zoekvolume en concurrentie

zoekwoorden

Welkom in de wondere wereld van SEO: Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt hier ook vaak ‘zoekmachineoptimalisatie’ voor gebruikt. Het is de plek waar de mogelijkheden eindeloos zijn en veel creativiteit van jou als schrijver gevraagd wordt. Een website en SEO horen eigenlijk hand in hand te gaan, maar veel ondernemers laten deze kans op gratis bezoekers links liggen. Vaak komt dit door een gebrek aan kennis en de angst om heel technisch te moeten werken. Gelukkig zijn dit allebei dingen waar je goed aan kan werken. In deze blog leg ik je uit wat zoekmachineoptimalisatie precies is en wat er bedoeld wordt als het over zoekwoorden, zoekvolume en concurrentie gaat.

De ondernemers die ik coach en aan wie ik training geef, hebben allemaal een ding gemeen: ze kijken op tegen het technische aspect van SEO. Al die cijfers en moeilijke termen die voorbij komen, wat houdt het in hemelsnaam in? Mijn motto is: SEO is geen rocket science, je moet alleen weten hoe je het toepast. Zodra je weet hoe je Google voor je laat werken, is het allemaal niet zo moeilijk meer.

Wat is SEO precies?

SEO is een verzameling van technieken en handelingen die wordt gebruikt om jouw website te optimaliseren voor Google. Met andere woorden: je zorgt er zo voor dat jouw website zo toegankelijk mogelijk is voor de zoekmachine. Hoe toegankelijker jouw website is, hoe makkelijker Google het kan doorlezen en op waarde kan schatten. Zijn de teksten die erop staan heel waardevol voor de lezers? Dan scoor je goed met jouw zoekwoorden en kom je (hoog) op de eerste pagina van Google terecht.

zoekwoorden
SEO staat voor Search Engine Optimization

Wat zijn zoekwoorden en zoektermen?

Uiteraard is dit een beetje kort door de bocht. Je moet natuurlijk wel iets meer doen dan alleen een goede tekst schrijven. Tijdens het schrijven van de tekst moet je 1 of meerdere woorden in gedachten houden die je regelmatig terug laat komen. In de titel, in de URL, in de tussenkopjes en natuurlijk ook in de tekst zelf. Zo’n woord noemen we een zoekwoord en als je meerdere woorden gebruikt, spreken we officieel van een zoekterm.

Zoekvolume en concurrentie

Hoe goed jouw tekst in Google scoort, heeft ook te maken met zoekvolume en concurrentie. Het zoekvolume is het aantal mensen dat op dat specifieke zoekwoord zoekt. Hoe hoger het volume, hoe hoger de concurrentie. Dat betekent dat er ook heel veel teksten op het internet staan met de zoekwoorden die jij hebt gekozen. Je kan je vast voorstellen dat als de concurrentie hoog is, je minder kans hebt om goed te scoren dan wanneer de zoekterm nog niet heel vaak is gebruikt.

Probeer het te zien als het volgende voorbeeld:

Je loopt in de stad en komt twee ijssalons tegen. Bij de ene ijssalon geven ze 10 gratis ijsjes weg en staan er 15 mensen voor de deur. Bij de andere ijssalon geven ze 100 gratis ijsjes weg, maar staan er wel 1000 mensen te wachten om naar binnen te mogen. Wanneer is jouw kans op het scoren van een ijsje het grootst?

Wanneer je kiest voor een laagvolume is de kans groter dat je op de eerste pagina van Google terechtkomt. Het lijkt er in eerste instantie op dat je veel minder mensen bereikt (aangezien er ook daadwerkelijk minder mensen zoeken op dat woord). Echter, omdat het aantal mensen dat jouw blog vindt in de zoekresultaten hoger ligt, klikken er meer door en ontvang je uiteindelijk meer lezers via die zoekterm dan wanneer je voor een hoog zoekvolume was gegaan.

Hoe ontdek je wat het zoekvolume en de concurrentie van een zoekterm is?

Om hier achter te komen, kan je gebruik maken van meerdere websites. Ik ben erg te spreken over UberSuggest, maar ook Google zelf heeft een eigen dienst. Daarnaast is Moz een grote partij om aan de juiste data voor jouw zoektermen te komen, evenals Keyword Tool. Het nadeel is wel dat je voor sommige progamma’s een (gratis of betaald) account nodig hebt om alle data te kunnen zien.

Wil jij weten wanneer je zoekmachineoptimalisatie eigenlijk toepast? Lees dan snel het volgende artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *