SEO-tips & tricks

Zoekmachineoptimalisatie: waar let je op en wanneer pas je het toe?

zoekmachineoptimalisatie

In de ideale wereld houdt iedere (online) ondernemer zich bezig met zoekmachineoptimalisatie (: Search Engine Optimization). Een betere manier om gratis bezoekers naar je website te krijgen bestaat er namelijk niet. Er is echter nog zoveel onduidelijk over SEO dat veel website-eigenaren het maar links laten liggen. Zonde! Eerder ben ik op mijn blog ingegaan op wat SEO precies is en wat je allemaal moet weten over zoektermen. Vandaag beantwoord ik de vraag: waar moet je op letten bij zoekmachineoptimalisatie?

Wanneer pas je zoekmachineoptimalisatie toe?

Het voor de hand liggende antwoord op deze vraag zou ‘altijd’ zijn, maar dat is niet helemaal waar. Je hoeft namelijk niet met iedere blog of artikel wat je publiceert, rekening te houden met hoe Google erover denkt. Sommige teksten lenen zich gewoon niet voor 1 specifieke zoekterm en dat is helemaal niet erg. Het gaat erom dat jij gevonden wordt op de zoektermen die perfect bij jouw business passen.

zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie: wanneer pas je het toe en waar moet je op letten?

Waar je op moet letten

Te pas en te onpas met zoekwoorden strooien heeft erg weinig zin. Er moet namelijk wel een plan achterzitten, anders denkt Google er het zijne van.

1. Ga actief aan de slag met Search Console en Google Analytics

Zonder deze twee diensten kom je nergens. Search Console brengt in kaart waarop je allemaal wordt gevonden (en dus ook waarop nog niet of heel slecht). In Google Analytics zie je terug hoeveel mensen daadwerkelijk jouw website bezoeken en via welke kanalen ze dat doen. Wil je echt heel erg handig worden met de 2 gratis diensten van Google? Dan raad ik je sowieso deze SEO-training aan!

2. Breng jouw gewenste zoektermen in kaart

Breng in kaart op welke zoektermen jij graag gevonden wilt worden. Let daarbij ook op de concurrentie en het zoekvolume, zodat je weet dat de kans reƫel is dat je ook daadwerkelijk goed scoort. Richt je niet op een of 2 zoektermen, maar zet het zo breed mogelijk in en vergeet ook de synoniemen voor deze woorden op te schrijven. Hoe meer zoektermen jij verwerkt in (verschillende!) teksten op jouw website, hoe breder het pallet aan woorden is waarop jij gevonden kan worden.

3. Neem SEO serieus

SEO is zoveel meer dan af en toe een woordje terug laten komen. Hierdoor laat je echt niet aan Google zien dat je graag hoog in de zoekresultaten terecht komt. Als je er tijd en aandacht aan besteed, zie je al snel een prachtig resultaat. Neem het serieus en ga er ook echt mee aan de slag als je graag via Google gevonden wilt worden.

4. Zet het plezier van de lezers voorop

Een zoekterm werkt het allerbest als hij zo ver mogelijk vooraan staat. Maar soms leest dit gewoon niet lekker en dan moet je ervoor kiezen om het plezier van je lezers voorop te zetten. Als zij namelijk concluderen dat jouw teksten helemaal niet zo lekker lezen, dan keren ze niet terug. Hoe geoptimaliseerd je website in dat geval ook is.

Overigens hebben snel afhakende lezers ook een enorm nadelig effect op jouw positie in Google, dus je kan ze maar beter te vriend houden!

Besteed jij veel aandacht aan zoekmachineoptimalisatie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *