Tips voor (zakelijk) bloggen

Waar je aan moet denken als je begint met zakelijk bloggen

zakelijk bloggen

Ja hoor, ik ben zo’n coach voor ondernemers die jou graag zakelijk wilt zien bloggen. Waarom? Omdat het een perfecte manier is om jouw doelgroep aan te spreken. Maar ik weet inmiddels ook dat schrijven niet voor iedereen even makkelijk is. Misschien heb je moeite met het kiezen van de juiste woorden of lukt het je niet om een geschikt onderwerp te vinden. In dat geval kan zakelijk bloggen een flinke uitdaging zijn. Daarom help ik je alvast een stukje op weg en leg ik je uit waar je aan moet denken als je begint met bloggen voor jouw business.

Zakelijk bloggen met zelfvertrouwen

Ik heb al een hele berg ondernemers mogen helpen bij het schrijven van een blog en het beter gevonden worden in Google. Dit waren totaal verschillende vrouwen, maar het grappige is dat ze bijna allemaal één ding gemeen hadden: ze vonden zichzelf niet goed genoeg kunnen schrijven om teksten online te zetten. In 99% van de gevallen klopte daar helemaal niets van. De onderneemsters schreven prima en deelden ontzettend veel waardevolle kennis. Het enige was dat het zelfvertrouwen er gewoon nog niet in zat.

Dit is een kwestie van heel veel oefenen en de sprong gewoon wagen. Nou en, als er een foutje is ingeslopen. Die maken we allemaal weleens (zelfs schrijfcoaches). En maak je ook vooral niet druk over de eventuele reacties die je hierover kan krijgen. Mensen hebben nu eenmaal een mening en die hebben ze ook als je niet zakelijk blogt. Trek je daar dus vooral niet te veel van aan. Je zal zien dat hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat en hoe meer je durft. Het is echt een kwestie van zelfvertrouwen krijgen.

Denk niet te klein bij het kiezen van een onderwerp

Een veel gehoord argument als ik aan een onderneemster vraagt waarom zij niet blogt, is dat ze geen onderwerpen weet te bedenken. Vaak komt dit omdat er te klein gedacht wordt. Je wilt immers schrijven over jouw vakgebied en denkt dan meestal in een klein cirkeltje om jouw specialisme heen. Soms denk je zelfs veel te moeilijk en ga je ervanuit dat jouw lezers al heel veel weten.

Probeer dat los te laten en ga aan de slag met een kleine brainstorm. Schrijf jouw beroep midden op een groot vel en zet daaromheen de onderwerpen die daarmee te maken hebben. Daaromheen schrijf je de vragen op die mensen vaak stellen over dit onderwerp. Je zal zien dat er veel meer te vertellen en te beantwoorden valt als dat jij in eerste instantie dacht.

Hou het zakelijk bloggen vol

Het kan even duren voordat je het effect van zakelijk bloggen ziet, helemaal als je direct goede SEO-teksten schrijft. Soms heeft Google wel vier maanden de tijd nodig om jouw harde werken om te zetten in goed scorende zakelijke blogs. Geef dus niet meteen op als je na een of twee blogs weinig resultaat ziet. Dat komt vanzelf, echt waar!

Blog jij zakelijk? En zo ja, wat vind je daar het allerleukste aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *